Saturday, June 30, 2012

Pulut Lepa aka Pulut Panggang


Sedapppp..

Pagi-pagi bila dah bakar pulut ni satu dapur bau wangi..yum..yum..resepi pulut ni aku jumpa dalam blog resepicitarasawan..tapi aku adjust ikut citarasa aku..hmmm..lagi pun aku buat sikit jer..dalam lebih kurang 12 biji kot..hehe

Pulut Lepa

Bahan-bahan:

1 1/2 cawan beras pulut (rendam semalaman)
1 1/2 sudu besar gula (kalau tak letak pun tak pe)
150 ml santan pekat (aku guna santan kotak)
1/2 cawan air
1 sudu besar garam atau kurang/lebih - biar santan rasa masin sikit

Serunding ikan/daging/ayam
Daun pisang

Cara-cara:

1. Toskan pulut yang direndam dan kukus selama 10 minit atau sparuh masak
2. Keluarkan pulut dan gaulkan dengan santan yang telah dicampur dengan air, gula dan garam
3. Kukus lagi sehingga pulut masak (dalam lebih kurang 10-15 minit)
4. Lap dan layur daun pisang atas api
5. Ambil pulut dan ratakan atas daun pisang. Letak serunding atas pulut tersebut dan gulung pulut dengan daun pisang..tekan dan padatkankan..Lipat kedua hujung daun dan cuck dengan lidi.
6. Bakar atas bara api (aku bakar atas grill pan jer)

Bekpes pagi Sabtu

Aku sangat happy sebab Mr Hubby cakap sedap..tapiiii..tetap ada tapi tuuu..katanya kurang inti dan lagi sedap kalau guna serunding ikan..mmg betul pun..serunding ikan paling best untuk buat pulut lepa ni..tapi aku tak de beli plak..jadi aku guna seunding daging jer le..

No comments:

Post a Comment