Tuesday, May 6, 2014

Asam Pedas Ikan Merah

Dear diary..hr ni just nk share resepi asam pedas.. aku suka mkn benda alah ni tp tak jumpa yg betul2 sedap kt tekak aku until last week aku mkn asam pedas kt food court tempat keje aku..sedap..berkobar2 aku cari resepi..still tak jumpa..sampai ler semalam aku google tetiba jumpa resepi yg senang dan sedap dan complete dan itu dan ini..heee..gurau jer

Tak yah cakap byk..jom tgk resepi

Resepi Asam Pedas Ikan Merah

Bahan-Bahan
•1 ekor ikan merah sederhana besar - di potong
•2 biji tomato-belah 4 •secekak daun kesom-agak2lah ya
•1 btng bunga kantan-belah 2
•1 btng serai- di ketuk
•3/4 cawan air asam jawa (3 sb asam jawa, bancuh dngn 1/2 cwn air)
•Garam dan sedikit gula
• minyak utk menumis

Bahan Kisar
•1 cawan cili kisar
•1 inci kunyit hidup
•1 inci halia
•1 biji bawang besar
•5 biji bawang merah
•3 ulas bawang putih
•1/2 inci belacan, dibakar
•1 sudu kecil lada hitam biji*(*di tumbuk kasar)
•Air secukupnya -dlm 4 cwn

Cara-Cara
1.Ikan di siang, bersihkan, cuci dan toskan. Sementara itu belah tomato dan ketepikan dulu.
2.Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga naik bau, masukkan cili kisar dan masak hingga terbit minyak. Masa menumis guna api sederhana dan sentiasalah di kacau ya.
3.Masukan air dlm 1 cwn dan biarkan mendidih.
4.Bila mendidih, masukkan ikan dan jus asam jawa, gaul rata dan biar mendidih.
5.Tambah tomato, bunga kantan dan daun kesum. Tambahkan air dlm 3 cawan lagi. Kepekatan dan kecairan kuah ikut selera masing2 ya.
6.Biarkan mendidih lagi. Perasakan dengan garam dan sedikit gula. Biar masak dengan api sederhana. Rasa dan jika ok boleh matikan api, angkat dan hidangkan bersama nasi putih.

Senangkan..simple n sweet..i loikee..


Takde nk solek2 bagai..hidang pun simple jer..hee


No comments:

Post a Comment