Wednesday, July 4, 2012

Red Velvet Cake


Hari ni sebenarnya sangat penat..sbb aku kena kerja luar..tp otak dok pikir nk buat kek..dah berbulan dok mintak resepi RVC dari sorang kawan ni..dia mmg expert masak-masak kek sbb hubby dia foreigner..tapi dok pikir sapa la nk makan..bila sembang ngan kengkawan opis..kata sorang tu..kalau tak de yg nak makan kat rumah bawak kat opis ler..byk piranha tunggu nk ngapp.hehe..

So pikir punya pikir..hari yg sama balik kerja terus singgah kat Bagus..beli superfine flour..buttermilk ngan cream cheese..lama gak aku kat situ..dok mikir resepi mana nak pakai..sbb aku dah google byk resepi RVC..mcm versi ada..utk frosting dia la..utk kek semua mostly sama jer bahannya..dalam dok mikior tu (berapa byk pikir daaaa) ada sorang adik ni..dia pun sama nk beli cream cheese tu..rupanya dia baru balik dari kelas masak RVC..dan dia dgn bagusnya nk share resepi yg baru dia dapat ngan aku...bagus kannn..hehe.tapi last-last aku pakai jer resepi kawan aku bagi..simple..hehe..

Balik rumah lepas jer solat terus ke dapur keluarkan barang-barang nak baking..kena plak Mr Hubby tak de kat rumah minggu ni jadi untuk dinner aku masak yg simple jer la utk anak bujang aku tu..sibuk benar nk membaking ni..aku ikut sebijik sebijun resepi yg dibagi tu..sikit pun tak silap..bukan apa takut tak menjadi..risau plak..alhamdulillah...kek nya sedap bangettt..mmg tak rugi cuba resepi ni..
  


RED VELVET CAKE

Bahan-bahan:

Kek

1. ¾ cawan butter
2. 2 ½ cawan tepung kek
3. 3 sudu besar serbuk koko
4. 1 ½ sudu kecil serbuk penaik
5. 2 cawan gula
6. 3 biji telur
7. 1 sudu kecil esen vanilla
8. 2 sudu besar pewarna merah
9. 3 sudu besar air suam
10. 1 cawan buttermilk
11. 1 sudu kecil baking soda
12. 1 sudu besar cuka

Cara-cara:

1. Tapis tepung, serbuk penaik dan serbuk koko (Bahan A)
2. Pukul butter dan gula. Masukkan telur satu per satu. Pukul hingga sebati
3. Masukkan esen vanilla, pewarna,dan air. Pukul lagi.
4. Masukkan campuran tepung (bahan A) tadi bergilir-gilir dengan buttermilk. Pukul hingga sebati.
5. Campurkan baking soda dengan cuka dan pukul dengan laju untuk 15 saat dan masukkan ke dalam adunan
6. Bakar dalam oven dengan suhu 175c selama 20-25 minit (bergantung pada jenis oven)

Frosting

1. 1 Paket Philadelphia krim cheese
2. 2 Cawan gula icing (aku letak 1 1/2 cawan jer)
3. 3 Sudu besar butter
- Pukul hingga sebati. Siap

 Buat frosting tak de la susah mana tapiiiiii..nak deco dia tu..masyaallah..kemas yg belah ni belah sana terkopek..aduyaii..tak boleh nk bisness jual kek cam ni..fail..anyway anyhow..alhamdulillah jadi seperti yang diinginkan..sedap pun sedap..sebab resepi yg diberi tu mmg tepat..


Kek ni sgt sedap..sila abaikan decoration yer...


Kek ni aku buat dua lapis jer sebab takut nk potong 3 layer..takut tak balance


So moist..hehe

Aku sangat puas hati sebab ni kali pertama buat..dan hasilnya sgt memuaskan sampai ada yang nk order ngan aku..masalahnya aku buat bukan utk jual..just for fun and increase my knowledge..anyway terima kasih pada kawan-kawan yang bagi support.. 




No comments:

Post a Comment