Tuesday, April 24, 2012

Sekaya Pulut



Hari ni just nk share resepi sekaya pulut..biasanya aku suker makan kuih ni masa bulan pose..suker sgt..tapi tak pernah buat..hari tu sesaje godek pakcik google..jumpa resepi buat kuih ni..cam senang jer..so i just give a try..barang semua dah ada..apa lagi on jer la..then tadaaa..alhamdulillah jadi..hikhik..

So ini resepinya:

Bahagian Bawah
500 gm beras pulut
300 ml santan pekat
300 ml air
2 sk garam halus
sedikit minyak masak (jika guna santan kotak)

Cara cara:
Rendam pulut sekurang kurangnya 4 jam. Basuh bersih dan toskan.
Kukus dengan semua bahan di atas selama 25 minit. Loyang dialas dengan plastik wrap dulu, jika mahu terus menggunakan loyang yang sama.  
Apabila pulut masak, gaul rata rata. Tekan dalam loyang. Taburkan sedikit tepung gandum.
 

Bahagian atas
5 biji telur itik (guna telur ayam kampung)
4 biji telur
4 keping gula melaka (saiz sederhana)
1 helai daun pandan

3 kuntum bunga cengkih - di ketuk sedikit
1/4 sk garam halus

Cara-cara :
Satukan telur dan bunga cengkih dan dipukul ringan. Ketepikan.

Masak gula melaka dengan sedikit air dan daun pandan sehingga gula larut.
Tuang ke dalam adunan telur, gaul rata dan masukkan sedikit garam 
Tapis dan tuang ke atas lapisan bawah dan kukus semula selama 30 minit dengan api sederhana
Angkat dari pengukus dan sejukkan  

 Actually tuan punya resepi yang saya cuba ni namanya Kak Azie..sgt bagus..sbb dia siap tunjuk cara nk buat..jadi kalau sesapa rasa nk buat dengan lebih konfiden sila la ke blog Kak Azie click sini.. 

Aku just buat separuh jer dr adunan di atas..dan aku derhaka sikit..letak santan untuk bahagian sekaya tu..sedap..lemak berkrim..cuma aku punya tak de secantik yang Kak Azie buat..sbb aku tak guna telur itik..tak dapat cari hari tu..anyway tq so much Kak Azie sebab kongsikan resepi masakan Kelantan yg sgt sedap.. 



No comments:

Post a Comment